Verslagen

Alpe d'HuZes (5x omhoog rennen)

06 Jun 2013

Op 6 juni was het weer groot feest in Frankrijk want de 9e editie van de Alp ‘d HuZes stond op het programma. Vele fietsers, lopers en handbikers proberen op 1 dag tot 6x toe de Alp ‘d Huez te beklimmen en dit alles om veel geld bij elkaar te krijgen voor onderzoek naar kanker. Het werd weer een groot spektakel met heel veel deelnemers en ontzettend veel toeschouwers om zo samen te strijden tegen die verschrikkelijke ziekte.

Deze editie stond voor mij in het teken van 1 bepaald persoon en dat was Joran den Boer uit Nijkerk. Een aantal jaren geleden heeft Joran zijn strijd tegen kanker verloren en overleed op 8-jarige leeftijd aan de gevolgen van een ponsglioom. Joran was een enorm Feyenoord-fan en hij is zelfs in een Feyenoord-dekbed begraven. Daarom zou ik de berg gaan oprennen in Feyenoord-shirt met daarop de tekst: Running for Joran. Een eerbetoon aan hem en bedoeld om zijn lieve ouders en broers een hart onder de riem te steken. Om de strijd wel tot een uitdaging te maken was de planning om de berg minimaal 4x te beklimmen, maar diep in mijn hart wilde ik toch graag de 5x gaan halen. Om precies 19:37 in de avond kwam ik na 5 beklimmingen de finish over in nog steeds het Feyenoord-shirt met daarop: Running for Joran. Hieronder een verslag van dit grote avontuur.

Met een groep van 8 personen waren we de hele week al op de top van de Alp ‘d Huez om ons voor te bereiden op de grote klim van donderdag de 6e Juni 2013. Om 2 uur in de nacht ging de wekker en was het tijd voor de grote dag. Na een groot ontbijt werd alles in gereedheid gebracht en om 3 uur daalde we met de hele groep per bus de berg af om ons zo op te stellen voor de start van 4:30 uur.

De loop temperatuur was goed en om precies half 5 gingen zo’n 5000 fietsers en 400 lopers van start om de beklimming aan te gaan. Heel belangrijk is vooral de rust in het lopen te bewaren na de start en met kleine pasjes omhoog te lopen. Het was nog donker en dan de vele kaarsjes te zien branden in alle bochten is heel erg gaaf om te zien. De 1e keer kwam ik boven in 1 uur en 50 minuten en dan snel even naar de masseur, aankleden en weer met de fiets afdalen.

Gelukkig had ik me goed aangekleed bij de 1e afdaling want het was enorm koud beneden. De landmacht stond zelf dekens uit te delen aan mensen die zich niet goed hadden aangekleed. Beneden weer omkleden, spullen op slot en weer beginnen aan de 2e klim. Deze 2e klim was het aanmerkelijk drukker aan het worden met het publiek en de temperatuur was perfect om te lopen en deze klim kwam ik boven in 1 uur en 49 minuten.

Weer afdalen enz en tijdens de 3e klim begon de zon toch al aardig te prikkelen en moest er veel vocht worden ingenomen. Het was nu tijdens de hele route erg druk op de berg en de sfeer was heel erg mooi. Deze 3e leer ging het eigenlijk weer heel goed alleen begonnen de benen toch wel iets pijn te doen. De 3e keer kwam ik weer boven na 1 uur en 50 minuten en deze keer gebruikte ik om even lekker te douchen en me uitgebreid te laten masseren. Naast deze zaken kon ik even uitgebreid eten om me voor te bereiden op de 4e keer omhoog. Na een uur begon in rustig te dalen en inmiddels was het beneden ver in de 20 graden, dus zeer aangenaam.

De 4e klim werd een lastige en ik heb de hele klim gelopen in Interval van 300 meter rennen en 300 meter stevig doorlopen. Mijn hele lichaam begon pijn te doen en het begon nu toch echt zwaar te worden. Wat is deze berg toch steil? Maar opgeven is natuurlijk geen optie. Ik moest doorgaan en na 2 uur en 19 minuten was ik voor de 4e keer boven. Ik had Masseur Arie nu harder nodig dan ooit en hij heeft het zuur zoveel mogelijk uit de benen gehaald om zo snel weer naar beneden te gaan en te proberen de 5e klim te voltooien.

Deze 5e en laatste keer kon ik nog een interval volhouden van 150 meter rennen en 150 meter stevig wandelen, maar het hele lichaam begon te protesteren. Eten ging niet meer en naast wat drinken probeerde ik vooral de nek en achterhoofd koel te houden met een natte spons. Voor Joran en zijn gezin kon ik niet opgeven. Het publiek was fantastisch en dat gaf toch net dat laatste zetje om voor de 5e keer boven te komen. Om 19:37 was ik boven voor de 5e keer en was de tocht voltooid. Ruim 76 km omhoog is een hele strijd, maar het gaf een zeer voldaan gevoel.

Natuurlijk was ik op en had overal pijn, maar dat is maar voor een paar dagen. Alle mensen die aan het strijden zijn tegen kanker hebben soms jarenlang pijn en strijd en juist die gedachten had ik toen ik net over de finish was.

De vrijdag (de day after) was een dag waarop ik eigenlijk niet kon bewegen van de spierpijn en toch voelde het goed. Gelijk heb ik besloten volgend jaar weer van de partij te zijn en wat ik dan ga doen weet ik nog niet, maar me inzetten voor alle Kanjers doe ik zeer zeker.

Dank aan al die vrijwilligers en het massaal toegestroomde publiek. Het was een fantastische week.